AVE.IK

inspiratie in educatie

Over ons

Ons bestaansrecht

‘Help mij het zelf te doen’, dat is de essentie van montessorionderwijs. Wij maken ervan:

    Help mij het zelf te doen

    Leer mij het zelf te doen

Laat mij het zelf doen

We hebben er alle vertrouwen in dat kinderen dat kunnen. En vertrouwen in de ander is een prachtige en krachtige basis in relaties en in opvoeding en onderwijs. Wij hebben dus ook vertrouwen in jou.

Onze missie

Boeiend montessorionderwijs voor kinderen en voor leerkrachten. Waar ook ter wereld.

Onze naam

Vergroten van de competenties van school en leerkracht, daar gaat het ons om. Dat gaat verder dan kennis alleen. Ook attitude, vaardigheden en ervaringen spelen een rol van betekenis. Uiteindelijk natuurlijk inspiratie. Attitude – jouw pedagogische toon Vaardigheden –wat je doet en kunt Ervaring – je loopbaan/ je leven Punt – stilstaan bij dit moment, reflectie Inspiratie– dat wat jou beweegt Kennis –wat je weet

LOGO AVE.IK-blauw-logo

“We geven je de sleutel, je kunt de deur zelf openen”.

Onze begeleiding start met jouw vraag. Samen kijken we vanuit verschillende perspectieven naar jouw onderwijs en naar jouw organisatie. Zo kan het ook. Om soms dingen los te laten en soms juist de weg van de meeste weerstand te kiezen. We dagen je ook uit het eens op een andere manier te proberen. Er is best veel moed voor nodig om dingen te doen die je nog nooit gedaan hebt. ‘Vertrouwen in mensen, vertrouwen in kinderen’, in een paar woorden vat je het fundament voor montessori-onderwijs samen. De visie van Maria Montessori is springlevend. Haar motto ‘Leer mij het zelf te doen’, is actueler dan ooit. Leerkrachten en kinderen moeten zelf hun weg zien te vinden in een wereld waarin oude zekerheden in sneltreinvaart verdwijnen. Scholen en leerkrachten weten zich in ieder geval verzekerd van een krachtige en inspirerende ondersteuning van AVE.IK.

Onze specialisten

Over montessorionderwijs en montessoriopvoeding mag je ons alle vragen stellen die je wilt. Visie. Materialen. Hoe kinderen leren. Onze mensen zijn allemaal montessorispecialisten. Mensen met hun eigen verhaal en met heel veel passie. Zeer ervaren, praktijkgericht en met een stevige theoretische achtergrond.In 2006 startten Liene en Esther met het montessoriaans begeleiden van scholen. AVE.IK ontstond.

Esther en Liene

Esther Pelgrom (1969)

Al vanaf begin jaren 90 is Esther betrokken bij het montessorionderwijs. Van startend leerkracht en intern begeleider werd ze interim directeur van een basisschool. In die tijd heeft zij zich ontwikkeld van een juf met aandacht voor het kind tot een coach voor kind en voor collega. Ze heeft oog voor individuele processen èn voor groepsprocessen. “Als professional ben je altijd onderdeel van het geheel. In een team werk je samen zodat alle kinderen de ruimte krijgen zich te vormen”.
Haar masteropleiding pedagogiek rondde Esther af met een kwalitatief onderzoek gericht op het leren van leerkrachten. Esther houdt ervan nieuwe dingen te leren, zij blijft maar lezen, luisteren en observeren. Het lukt haar iedere keer weer nieuwe ontwikkelingen kernachtig te formuleren. Zij verbindt haast moeiteloos de theorie en de praktijk. In haar begeleiding en bij het ontwikkelen van nieuw materiaal.
Als begeleider wil ze jou stimuleren je eigen ontwikkelpad te bewandelen. Een route die er voor iedereen anders uitziet. Dat vraagt natuurlijk om passende begeleiding, waarbij Esther uitgaat van de positieve psychologie dat alle organisaties lerend zijn. Dat jij dus wilt leren. Kernreflectie en systeemdenken zijn daarbij mooie middelen. Esther richt zich op de dingen die goed gaan en die bouwt ze uit. Samen met jou. Samen met jouw team.
Iedere keer weer kan zij genieten als ze ervaart dat mensen in beweging komen. Kan een individuele leerkracht of een team zijn. Haar drive: shining eyes.

Jacqueline Hendriksen (1956, Liene)

Jacqueline is Montessoriaan in hart en nieren. Maar dan wel een uit 2020. Ze zoekt de verbinding tussen de oude –prachtige – woorden van Maria Montessori en de hedendaagse tijd: jouw school, jouw kinderen, jouw groep.
Haar missie is het onderwijs terug te geven aan de leerkracht en vooral aan hen waar het om gaat: het kind. En dat op een eenvoudige manier: leren door te handelen, zijn vanuit rust, tijd hebben om te observeren. Dit vanuit een positief mensbeeld; samen met een schoolteam op zoek gaan naar wat een kind kan, wat jij kunt, dat is de moderne montessori pedagogiek waar zij voor staat. Het ontwikkelen van nieuw montessorimateriaal past bij dit beeld dat zij met het hele AVE.IK team uitdraagt.
Als montessorileerkracht leerde ze dat observeren helpt om zicht te krijgen op de groei van het kind, en dat ontwikkeling bevorderd kan worden door de juiste pedagogisch-didactische aanpak. Als intern begeleider verdiepte ze zich verder in de ontwikkeling van het kind. Na haar masterstudie publiceerde ze Het verhaal van het Kind en Het verhaal van het onbegrepen Kind, waarin de theorie van de ontwikkelingspsychologie en van kinderen met een belemmering toegankelijk gemaakt zijn voor een breed publiek. Als opleider bij een hogeschool ontdekte ze dat het montessorionderwijs en de – pedagogiek nooit af zijn: leren, lesgeven aan studenten en onderzoek doen gaan altijd samen. Jacqueline is lid van Educateurs sans Frontières en ontwikkelde een kortlopend Montessoriprogramma voor vrijwilligers die met kinderen in kwetsbare situaties werken.

Véronique

Véronique van Mook – Weeda (1985) heeft jaren ervaring in het montessorionderwijs en is onze specialist jonge kind. Zij is leerkracht in verschillende bouwen geweest. Daarin lag de laatste jaren de nadruk op het werken met jonge kinderen. Op verschillende plekken in het land verzorgt zij coaching- en begeleidingstrajecten en daarnaast onze montessoristudie. Samen met de deelnemers verdiept zij zich in deze prachtige vorm van opvoeding en onderwijs. Véronique heeft een uitgesproken visie op het aanbieden van materialen. Voor haar is het iedere keer weer genieten om samen te werken aan beter montessorionderwijs. De blik in de ogen van kinderen wanneer ze aan het werk zijn, is haar inspiratie. In haar werk maakt Véronique echt contact met de ander. Ze luistert en sluit aan bij wat de ander nodig heeft. Véronique werkt zorgvuldig en straalt rust uit.

 

Judith

Judith Langkamp (1985) werkt als leerkracht in het montessorionderwijs. Ze heeft ervaring in diverse bouwen opgedaan. Judith heeft oog voor de ontwikkeling van kinderen, ze geniet ervan als ze kinderen ziet groeien.

En wat ziet Judith graag? Een kind dat zelf aan de slag gaat. Ze ziet dan eigenheid, verantwoordelijkheid en  verwondering. Zo ziet ze ook graag een leerkracht die zich verwondert. Richt je ruimte boeiend in en geef kinderen de ruimte, dan zie je zoveel moois. Door de doelen voor de kinderen duidelijk te maken weten ze waar ze naar toe werken. De weg bepalen ze zelf. Hoe mooi is het dat kinderen zeggen: Juf, ik wil bewijzen dat ik het kan.

Judith verzorgt de montessoristudie en diverse innovatietrajecten. Ze daagt leerkrachten uit modern montessorionderwijs te geven en te kijken naar het kind. Echt te kijken. Haar motto: Durf een stapje terug te doen en vertrouw erop dat kinderen willen leren. Een stapje terug doen betekent observeren. Grijp niet te snel in, laat kinderen het eerst zelf proberen. Judith kan goed een stapje terug doen als ze jou begeleidt.

Yvette

Op vierjarige leeftijd is Yvette Roos (1973) in aanraking gekomen met het Montessorionderwijs. Via de toenmalige montessorikleuter- en lagere school is ze doorgestroomd naar het Montessori Lyceum. Met als logisch vervolg, hoe kan het ook anders,  de Montessori Pabo in Amsterdam. Yvette is werkzaam geweest in de diverse bouwen, op dit moment in de middenbouw. Haar voorkeur gaat uit naar het werken met het jonge kind.

Elke keer is het weer bijzonder om te zien hoe enorm enthousiast kinderen worden als ze het gevoel krijgen: Ik kan het! Verder wordt Yvette altijd heel blij van de prachtige montessorimaterialen die kinderen steeds weer uitdagen om een stapje verder te gaan. Het komt tegemoet aan de behoefte van kinderen om te bewegen en steeds dezelfde beweging te herhalen, zoals je dat  ook doet bij vegen of het wassen van je tafel.

Als kinderen ouder worden, verschuift het accent naar het ontwikkelen van het verantwoordelijkheidsgevoel. Ze hebben dan geleerd orde en netheid aan te brengen in hun omgeving en ze voelen zich er verantwoordelijk voor. Yvette wil graag mensen enthousiasmeren voor de montessorivisie. Hoe goed alles in elkaar steekt. Yvette gunt elk kind montessorionderwijs. En natuurlijk een montessoriopvoeding.

Peter

Peter Weeda (1956) is een vreemde eend in de bijt in het AVE.IK team. Hij heeft geen achtergrond in het montessorionderwijs.

Peter begon zijn loopbaan in de werving & selectie van kandidaten. Daarna was hij actief als opleidingsadviseur en met het opzetten van werkgelegenheidsprojecten.

Sinds enige tijd is Peter verantwoordelijk voor de coördinatie van de logistiek en het transport van alle ontwikkelde materialen. Hij blijft zich verbazen over onze ontwikkelkracht. Peter weet precies hoeveel boeken en sets we in huis hebben. Hij vindt het een uitdagende job, want we groeien nog steeds. Kwaliteit, innovatie en klantgerichtheid staan hoog in zijn vaandel. Hij is pas tevreden als jij alle kaartjes in de goede doosjes hebt gestopt.

Peter voelt zich als partner als een vis in het water: hij denkt graag mee zodat we interne processen kunnen optimaliseren. Hij richt de blik vooruit in onze dynamische en warme organisatie.

Maaike

Maaike ten Kattelaar (1984) werkt al ruim 12 jaar in het montessorionderwijs en is gespecialiseerd in de middenbouw.

Maaike vindt het prachtig om te zien hoe kinderen in drie jaar tijd enorme stappen maken in hun ontwikkeling. Ze geniet van het werken met materialen bedacht door Maria Montessori en sinds een paar jaar ook van de door AVE.IK ontwikkelde materialen. Het blijft bijzonder om te zien, hoe creatief kinderen bezig zijn met werkjes als Taal: doen!

Maaike verzorgt innovatietrajecten en de montessoristudie. Door haar jarenlange ervaring weet Maaike exact wat er speelt in een team van leerkrachten en hoe zij hen in eigen tempo het beste kan coachen. Ze gebruikt hierbij veel voorbeelden uit de praktijk. Ze vindt het heel fijn als je de volgende dag direct aan de slag kunt met die voorbeelden. Daarnaast coördineert Maaike alle montessoristudies. Heb je hierover vragen, wil je je opgeven of doe je examen, je bent bij Maaike aan het goede adres.

Marielle

Marielle van der Heijden (1972) werkt sinds 1993 in het montessorionderwijs. Jarenlang als leerkracht in zowel midden- als bovenbouw op verschillende scholen en tegenwoordig als intern begeleider. Haar interesse voor de visie van Maria Montessori werd gewekt tijdens de pabo. Deze interesse is nooit meer weggegaan en verdiepte zich tijdens haar Master met Montessori specialisatie.

Het oprecht kijken naar de eigenheid van kinderen, daar houdt zij van.  En dan is het een interessante uitdaging  om daar met je omgeving en onderwijs op aan te sluiten. Het coachen en begeleiden van leerkrachten vormt een mooie toevoeging. Marielle wordt nooit moe van al je vragen, zij staat altijd voor je klaar.

 

Marielle verzorgt innovatietrajecten en de montessoristudie. Daarbij ligt de focus op de eigenheid van leerkrachten. Wat heb jij nodig? Marielle sluit zich bij jou aan.

Tamara

Tamara Peet (1982) is het liefst op pad. Onderweg vindt zij inspiratie. Die deelt ze het liefst met anderen. Tamara wordt graag uitgedaagd, dat zorgt voor ontwikkeling. In deze drukke wereld lukt het haar om rust te creëren. Ze stimuleert je te ontwikkelen vanuit rust en vertrouwen. Haar kwaliteit is haar kijk op mensen. Door te observeren komt ze tot inzichten en zij weet jou, als geen ander, mee te nemen in dit proces.
Tamara vertrouwt op de ontwikkelkracht van ieder individu. Ben je op zoek naar een coach of begeleider tijdens een ontwikkeling dan kun je op haar rekenen. Door haar ruime ervaring als onderbouw en middenbouw leerkracht is ze goed op de hoogte van wat er speelt in een groep. Behoefte aan inspiratie? Tamara kan onuitputtelijk en energiek over haar eigen ervaringen vertellen.

 

Daarnaast is Tamara een van onze opleiders. Wanneer theorie en praktijk elkaar ontmoeten gebeurt er iets. Het is de start van een nieuwe kijk op kinderen, op opvoeding en op onderwijs. Door onze studie kijk je anders naar het kind. Kijk je anders naar de wereld. Het raakt haar wanneer jij je openstelt. Iedere keer opnieuw vindt Tamara dat inspirerend.

Anouk

 

Anouk Poortenga (1973) is werkzaam als leerkracht in het montessorionderwijs. Ze heeft ervaring opgedaan in diverse bouwen op verschillende scholen in het oosten, midden en westen van het land. Haar hart ligt bij de kinderen, zo geniet ze nog dagelijks van haar eigen middenbouwgroep. Anouks specialiteit is het individueel begeleiden van leerkrachten, of ze nu startend of ervaren zijn. Tijdens individuele coaching komt klassenmanagement zeer zeker aan bod. Hoe kun je vrijheid in werken garanderen? Samen met jou gaat Anouk op zoek naar de balans tussen loslaten en sturen, en gaat ze op zoek naar goed leerkrachtengedrag afgestemd op de individuele begeleiding van het kind.

Anouk wordt helemaal blij als ze de ander kan raken en beweging tot stand kan brengen.

Antoinette

Antoinette Schildkamp (1967) is sinds 1990 werkzaam in het montessorionderwijs, waarvan de laatste 12 jaren als (interim) directeur. Hoewel ze dacht dat ze nooit weg zou gaan, vertrok ze toch bij de montessorischool waar ze werkte. Als interim directeur begeleidt zij scholen in veranderingsprocessen en zet zij zich in om samen met het team het montessorionderwijs te versterken. Zij streeft naar scholen waar hoge opbrengsten gerealiseerd worden vanuit de montessori visie en missie. Als begeleider van directeuren en teams werkt zij oplossingsgericht. Het inzetten van talenten maakt mensen sterker en organisaties mooier.

Antoinette geniet ervan als het lukt als mensen groeien en te zien hoe zij kunnen bijdragen aan organisatieontwikkeling. Stap voor stap.

 

Accreditatie

AVE.IK werkt nauw samen met  de Nederlandse Montessori Vereniging. NMV

AVE.IK  staat ingeschreven in het CRKBO-register. Daarmee kunnen wij onze diensten btw vrij leveren. CRKBO_Instelling