Skip to main content
0
Algemeen

USP weg ermee

USP weg ermee

Bij ons krijgen de kinderen al Engels vanaf groep 3. Onze school doet veel aan cultuur. Wij besteden veel aandacht aan de creatieve vakken. Bij ons moet je zijn omdat we kinderen leren programmeren.

In deze tijd van krimp willen scholen graag over een Unique Selling Point (USP) beschikken om de schoolkeuze van ouders en leerlingen in hun voordeel te beïnvloeden.  Ze willen iets bieden, wat een ander niet biedt. Zo simpel is het. Prima gedachte, maar nou moet je je van die USP’s ook weer niet te veel voorstellen. De concurrent ligt op de loer en voor je het weet ben je ingehaald. Dan gaat die andere school in de wijk ook met Engels beginnen bijvoorbeeld en misschien nog wel veel beter ook. En een paar extra lesjes cultuur zijn ook nog wel te bedenken.

pinky-swear-329329

Waarom?

Als je wilt vernieuwen is het veel beter te beginnen bij het waarom van de school. Waarom is onze school de beste keuze voor de leerling? Waarom zouden ze ons missen als we er niet waren? Daar horen een visie (of overtuiging ) bij. Maar ook je belofte aan het kind en je kernwaarden. Het gaat er veel meer om waarom je er bent en wie je bent dan wat je uiteindelijk gaat doen. Daarom bijvoorbeeld is IKEA ook zo’n groot merk geworden. De kasten en tafeltjes die zij maken, zijn door iedere timmerman na te maken. Maar het Zweedse bedrijf is groot geworden door hun overtuiging: betaalbaar design voor iedereen. De gedachte achter Tony Chocolonely is de uitbuiting van kleine cacaoboeren een halt toe te roepen.

Montessori

Leer mij het zelf te doen, de overtuiging van Maria Montessori,  staat nog steeds als een huis. De samenleving van de komende decennia vraagt om verbinding, samenwerken, zelfredzaamheid en keuzes kunnen maken. Dat is precies wat montessori-onderwijs doet: zelf plannen, zoeken naar creatieve oplossingen, niet voor een gat te vangen zijn. Leren met initiatieven te komen en verantwoordelijkheid te nemen. Respect voor het kind is daar onlosmakelijk mee verbonden. Geloof hebben in de leer-kracht van kinderen. Montessori werkt vanuit passie en is daarmee een optimistische vorm van onderwijs.

UBR

Het product deugt en het merk en de mensen inspireren. Dan geef je de klant een Unique Buying Reason (UBR). Ze moeten wel bij jou shoppen. Om die reden staan de klanten bij Apple in de rij. En daarom ga je wel naar bakker Jansen. En niet naar Pietersen. Terwijl de krentenbollen daar ook  lekker zijn. En daarom ook kiezen steeds meer ouders voor montessori. Omdat de inspiratie in de hele school voelbaar is.

bread-1098852