Innovatie

Maatwerk

Je hebt een vraag. Of jouw team heeft een vraag. Je belt ons of stuurt een mail en wij helpen jou het antwoord te vinden op die vraag. We verbinden nieuwste inzichten aan de oorspronkelijke montessorifilosofie. We noemen dat de montessoristijl. Daar blijft het niet bij.

Voor echte verdieping is een mooi innovatietraject het beste idee. In ieder geval beginnen we altijd met een gesprek. We willen heel veel van je weten.

  • Wat is je vraag precies?
  • Waarom heb je die vraag?
  • Heb je al een oplossing voor ogen?
  • Wat moet het resultaat zijn?

We maken een voorstel dat we aan je voorleggen. Pas als je daar helemaal tevreden over bent, gaan we van start.

AVE.IK staat niet stil, we blijven ons vernieuwen

Wat we horen

‘Eindelijk een begeleider die precies onze taal spreekt.’

‘Ik wil je persoonlijk bedanken voor je begeleiding en steun tijdens mijn opleiding. Jouw inzichten en adviezen hebben een blijvende indruk op me gemaakt, en ik waardeer de tijd en moeite die je in mijn ontwikkeling hebt gestoken. Zoals je ziet: het heeft echt impact.’

‘We werken al jaren met AVE.IK, wat een fijne begeleiding.’

‘Ik heb nog nooit meegemaakt dat een opleiding wezenlijk iets in jezelf als mens verandert.’

‘Wij zijn echt op weg geholpen en voelen ons nu weer een montessorischool. Een goede. Een eigentijdse.’

Wat hebben jullie nodig?

Lijn van de leerkracht

Loslaten of juist sturen? Iedere montessorileerkracht kent dit dilemma wel. Wij noemen het volgen of inspireren. Hoe kan ik in mijn groep met deze kinderen de juiste balans vinden?
Het spreekt voor zich dat wij bij elke begeleiding altijd oog hebben voor de vragen van de leerkracht. Rekenonderwijs bijvoorbeeld, boeiend voor het hele team. Ook een thema dat afstemming verdient met de individuele leerkracht. Om een stap te kunnen zetten in de schoolontwikkeling vinden we afstemming op de ontwikkeling van de individuele leerkracht dan ook van belang. Een goed innovatietraject bestaat volgens ons uit:

  1.  Managementoverleg
  2.  Innovatiebijeenkomsten voor het hele team en voor de bouwen afzonderlijk
  3.  Co-teaching, met aandacht voor de individuele vraag van de leerkracht

Lijn van de directie

Het management van een school kan bij ons aankloppen voor ondersteuning bij de ontwikkeling van bijvoorbeeld visie of het stimuleren van de professionele montessoricultuur. We spreken over de lijn van de directie. We hebben ruime ervaring in het coachen van de directie of het managementteam. Je staat er dan even niet alleen voor. Soms is dat steuntje in de rug net even nodig. Ook voor interim werk en het opzetten van de zorgstructuur kun je bij ons terecht.

Inspiratiedagen

In één dag weer helemaal up-to-date. Dat is het resultaat van een inspiratiedag voor het hele schoolteam. Of een regionale inspiratiedag. We beginnen met een lezing over Eigentijds Montessori, daarna gaan we in gesprek en aan het werk. De onderwerpen bepaal je natuurlijk zelf. Je ontmoet nog eens iemand anders wanneer je deze dag voor meerdere scholen laat organiseren. Even bijpraten, nieuwe ideeën opdoen en opgeladen weer naar huis.

Lijn van de innovatie

Innovatie hoort bij een montessorischool. Het zit montessorianen in het bloed. Het kan immers altijd beter, er zijn altijd nieuwe wegen, niets staat vast. Wij delen de nieuwste inzichten met jullie. Met AVE.IK weet je zeker dat je voorop loopt en dat je trouw blijft aan de montessorivisie.

Wat jij zou kunnen zeggen

‘De examendag vloeide en spetterde. Ik heb als gecommitteerde met open mond geluisterd en genoten. In de presentaties hoorde en zag je bij iedere deelnemer hoeveel indruk de bijeenkomsten en groepsbezoeken van AVE.IK op hen hadden gemaakt. Hoeveel inspiratie dit hen had gegeven om zich werkelijk te verdiepen in het gedachtegoed van Maria Montessori en dit ook met vallen en opstaan toe te passen in hun klas.’

‘Dank je wel voor de presentatie en de lijnen voor rekenen. Heel fijn om de materialen zo in de lijn met de leerinhouden te zien.’

‘Zo fijn hoe jullie helpen om een lijn in de school te krijgen. Borgen is meer dan het schrijven van stukken. Ik zie dat de doorgaande lijn nu in het systeem van mijn team zit.’

‘Ik zag negen sprankelende deelnemers bij de diploma-uitreiking en een trotse opleider.’

‘Ik zie veel enthousiasme en betrokkenheid binnen het team. Mede door jouw fijne, warme en duidelijke uitleg werkt dit voor mijn collega’s als zeer inspirerend. De koppeling Montessori, wat doe ik al en wat zou ik kunnen gaan toepassen werd in de middag met twee handen opgepakt.’

‘Het zijn drukke tijden op school. In eerste instantie bezorgt de mededeling AVE.IK komt langs in de bovenbouw mij dan stress. O jee, moet ik iets speciaals doen? Als zij maar niet het gevoel krijgt dat ze voor niets komt.
En dan stap jij binnen. Je kijkt rond, geeft tips, doet een lesje voor, helpt en passant nog wat kinderen verder, geeft mij een compliment. Mijn dag ziet er meteen heel anders uit. Kom je morgen weer?’