Wie zijn wij

Ons bestaansrecht

Montessori vertelde ons: Help mij het zelf te doen, dat is de essentie van montessorionderwijs en -opvoeding. Wij maken ervan:

  • Help mij het zelf doen
  • Leer mij het zelf doen
  • Laat mij het zelf doen

We hebben er alle vertrouwen in dat kinderen dat kunnen. Vertrouwen in de ander is een prachtige en krachtige basis in relaties en opvoeding en onderwijs. Wij hebben dan ook volop vertrouwen in jou.

Onze missie

Boeiend en sterk montessorionderwijs voor kinderen, pedagogisch begeleiders en voor leerkrachten. Waar ook ter wereld.

We geven je de sleutel, je kunt de deur zelf openen

Over montessorionderwijs en montessoriopvoeding mag je ons alle vragen stellen die je wilt. Visie. Materialen. Hoe kinderen zich ontwikkelen. Wat handig is bij leren. Voorbereide omgeving.

Onze mensen zijn allemaal montessorispecialisten. Mensen met een eigen verhaal en met heel veel passie. Zeer ervaren, praktijkgericht en met een stevige theoretische achtergrond. In 2006 zijn we gestart met het montessoriaans begeleiden van scholen. En wat ons betreft zijn we nog lang niet uitgewerkt. De ontmoetingen met jou blijven smaken naar meer.

Esther

Al vanaf begin jaren 90 is Esther Pelgrom (1969) betrokken bij het montessorionderwijs. Leerkracht, intern begeleider, interim directeur, hogeschooldocent, Esther deed het allemaal. Ze heeft oog voor individuele processen èn voor groepsprocessen. Als professional ben je altijd onderdeel van het geheel. In een team werk je samen zodat alle kinderen de ruimte krijgen zich te vormen. En al je collega’s.

Haar masteropleiding pedagogiek rondde Esther af met een kwalitatief onderzoek gericht op het leren van leerkrachten. Esther houdt ervan nieuwe dingen te leren, zij blijft maar lezen, luisteren en observeren. Het lukt haar iedere keer weer nieuwe ontwikkelingen kernachtig te formuleren. Zij verbindt haast moeiteloos de theorie en de praktijk. In haar begeleiding en bij het ontwikkelen van nieuw materiaal.|

Esther gaat ervan uit dat alle organisaties lerend zijn. Dat jij dus wilt leren. Leren ziet er voor iedereen anders uit. Dat vraagt natuurlijk om passende begeleiding. Esther richt zich op de dingen die goed gaan en die bouwt ze uit. Samen met jou. Samen met jouw team.
Iedere keer weer kan zij genieten als ze ervaart dat mensen in beweging komen. Dat kan een individuele leerkracht of een heel team zijn. Haar drive: shining eyes.

We werken samen met deze specialisten

Yvette

Op vierjarige leeftijd is Yvette Roos (1973) in aanraking gekomen met het Montessorionderwijs. Via de toenmalige montessorikleuter- en lagere school is ze doorgestroomd naar het Montessori Lyceum. Met als logisch vervolg, hoe kan het ook anders, de Montessori Pabo in Amsterdam. Yvette is werkzaam geweest in de diverse bouwen, op dit moment in de middenbouw. Haar voorkeur gaat uit naar het werken met het jonge kind.

Elke keer is het weer bijzonder om te zien hoe enorm enthousiast kinderen worden als ze het gevoel krijgen: Ik kan het! Verder wordt Yvette altijd heel blij van de prachtige montessorimaterialen die kinderen steeds weer uitdagen om een stapje verder te gaan. Het komt tegemoet aan de behoefte van kinderen om te bewegen en steeds dezelfde beweging te herhalen, zoals je dat ook doet bij vegen of het wassen van je tafel.

Als kinderen ouder worden, verschuift het accent naar het ontwikkelen van het verantwoordelijkheidsgevoel. Ze hebben dan geleerd orde en netheid aan te brengen in hun omgeving en ze voelen zich er verantwoordelijk voor. Yvette wil graag mensen enthousiasmeren voor de montessorivisie. Hoe goed alles in elkaar steekt. Yvette gunt elk kind montessorionderwijs. En natuurlijk een montessoriopvoeding.

Annemarie

Annemarie (1966) heeft een administratieve achtergrond. Zij kwam in contact met het montessorionderwijs toen ze voor haar kinderen een school zocht. Ze was direct verkocht. Niet alleen voor haar kinderen, ook voor haarzelf. Ze werd een betrokken hulpouder en daarna een betrouwbare administratief medewerker. Dit was nog niet genoeg. Annemarie schoolde zich als onderwijsassistent en werd actief in de groep met het montessorimateriaal. In 2019 heeft zij, met het hele team van haar school, de studie montessori basisbekwaam afgerond. Zo maakte ze kennis met AVE.IK.

Sinds november 2019 verzorgt Annemarie voor AVE.IK het e-mailcontact voor Creatie. Alle e-mails over Taal: doen!, Exploring English en Ik wil rekenen komen bij haar terecht. Annemarie geeft snel antwoord, zet bestellingen door, verstuurt facturen, lost problemen op, etc. Annemarie is punctueel, houdt van heldere communicatie en helpt je graag met al je vragen. Kortom, Annemarie zorgt dat alles loopt.

Sanne

Sanne Uittien (1977) heeft jarenlang gewerkt in het montessorionderwijs. Haar hart ligt echt in de bovenbouw. Als kind zat zij zelf op een montessoribasisschool. Dit heeft de inspiratie gegeven voor de rest van haar leven. Sanne gelooft sterk in de kracht van eigenaarschap bij kinderen. Zij stimuleert de verantwoordelijkheid door kinderen in vertrouwen steeds meer los te laten, door aandacht te geven aan zelfsturing en door ruimte in het onderwijs te scheppen èn te houden. Natuurlijk gelooft Sanne ook sterk in de kracht van eigenaarschap van volwassenen. Je ervaart dat direct wanneer je met haar in gesprek gaat.

Een omgeving creëren waarin mensen de kans krijgen zich te ontwikkelen, dat doet er toe. En dan kun je niet om kosmische opvoeding en onderwijs. Het is geweldig verbanden te leren door middel van het zelf onderzoeken en ontdekken. Dit vond ze als kind fantastisch. En nu nog.

Sanne deelt graag haar kennis en kunde met jou. Ze levert een bijdrage aan het ontwikkelen van nieuwe materialen. Ze verzorgt de montessoristudie vakbekwaam en inspireert teams op een ontspannen wijze in hun schoolontwikkeling. Sanne is bevlogen, creatief, pragmatisch en trouw.

Marit

Toen Marit de Graaff (1973) ervoor koos om naar de PABO in Amsterdam te gaan, kwam zij voor de keus: regulier of montessori? Gewoon omdat het anders was koos zij voor montessori. Daar heeft zij nooit een seconde spijt van gehad.

Marit werkte in alle bouwen en ook als leidinggevende in het Amsterdamse montessorionderwijs. Ze ontdekte het overzeese onderwijs op Aruba tijdens een uitstap van drie jaar. Niet alleen haar hart ligt bij het jonge kind, ook haar hoofd en handen. Wat een prachtige fase in de ontwikkeling van mensen kun je in de onderbouw meemaken. Marit kan daar met stralende ogen over vertellen. Als je naar haar luistert wil je zelf niets anders.
Marit geniet ook van het motiveren en enthousiasmeren van andere professionals in het montessorionderwijs. Zodat ook jouw ogen gaan stralen. Niets mooiers dan te zien dat jou iets lukt. Waar je dan trots op bent en waarvan je beseft: dat heb ik helemaal zelf gedaan. “Help mij het zelf te doen”, vertelde Maria ons.

Naast het inspireren van pedagogisch medewerkers en leerkrachten gaat Marit ook graag in gesprek met leidinggevenden. Ze verzorgt de verdiepende montessoristudie voor leidinggevenden en intern begeleiders. Het vuur laten branden of opporren bij jou, dat is wat Marit graag doet. Het heeft haar de afgelopen jaren enorm geïnspireerd en gemotiveerd. Ze wil zo graag het goede te doen voor alle kinderen. En natuurlijk ook voor jou.

Sibylle

Sibylle Schmoz (1974) wist niet dat ze zo van kleuters zou kunnen houden. Tot ze haar eigen eerste onderbouw kreeg.  Ze is er niet meer weg te krijgen. Haar motto: samen opgroeien. En dat zonder machtsstrijd en onnodige autoritaire trucjes. Trucjes, zo noemt zij dat. De opvoeder is volwassen. Niet omdat zij het beter weet, wel omdat zij eerder geboren is. Straffen en belonen zijn overbodig in de ogen van Sibylle. Het is de kunst de wereld voor kinderen logisch te maken, zo gaan zij het leven begrijpen.

Sibylle kan adembenemend vertellen. Dat doet ze dan ook graag. Haar specialismen? Het jonge kind, taal en kosmisch.
Blij wordt Sibylle van het delen van ervaringen,  authentieke mensen met een eigen verhaal, vuur maken, in de natuur zijn en groei bij mens, plant en dier.

Peter

Peter Weeda (1956) is een vreemde eend in de bijt. Hij heeft geen achtergrond in het montessorionderwijs.

Peter begon zijn loopbaan in de werving & selectie van kandidaten. Daarna was hij actief als opleidingsadviseur en met het opzetten van werkgelegenheidsprojecten.

Peter is verantwoordelijk voor de coördinatie van de logistiek en het transport van alle ontwikkelde materialen. Hij blijft zich verbazen over onze ontwikkelkracht. Peter weet precies hoeveel boeken en sets we in huis hebben. Hij vindt het een uitdagende job, want we groeien nog steeds. Kwaliteit, innovatie en klantgerichtheid staan hoog in zijn vaandel. Hij is pas tevreden als jij alle kaartjes in de goede doosjes hebt gestopt.

Peter voelt zich als partner als een vis in het water: hij denkt graag mee zodat we interne processen kunnen optimaliseren. Hij richt de blik vooruit in onze dynamische en warme organisatie.

Maaike

Maaike ten Kattelaar (1984) werkt al ruim 12 jaar in het montessorionderwijs en is gespecialiseerd in de middenbouw.

Maaike vindt het prachtig om te zien hoe kinderen in drie jaar tijd enorme stappen maken in hun ontwikkeling. Ze geniet van het werken met materialen bedacht door Maria Montessori en sinds een paar jaar ook van de door AVE.IK ontwikkelde materialen. Het blijft bijzonder om te zien, hoe creatief kinderen bezig zijn met werkjes als Taal: doen!

Maaike verzorgt innovatietrajecten en de montessoristudie. Door haar jarenlange ervaring weet Maaike exact wat er speelt in een team van leerkrachten en hoe zij hen in eigen tempo het beste kan coachen. Ze gebruikt hierbij veel voorbeelden uit de praktijk. Ze vindt het heel fijn als je de volgende dag direct aan de slag kunt met die voorbeelden. Daarnaast coördineert Maaike alle montessoristudies. Heb je hierover vragen, wil je je opgeven of doe je examen, je bent bij Maaike aan het goede adres.

Annefleur

Annefleur Nijland (1995) werkt nu 5 jaar in het montessorionderwijs. Na de PABO voelde zich niet voldaan, ze wilde nog meer nieuwe dingen leren. En zo is ze het montessorionderwijs ingerold. Na de studie basis- en vakbekwaam bij AVE.IK wil ze niet anders meer. Annefleur is een bevlogen en leergierige montessorileerkracht, altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen.

Annefleur is de rechterhand van Esther. Ook zorgt zij voor de verbinding tussen alle specialisten. Ze is een vrolijk organisatietalent die ervoor zorgt dat alles loopt zoals we willen. En daar zijn we blij mee, er is zoveel te regelen. Gaat er iets mis? Annefleur is altijd in staat dit weer recht te breien. Daarnaast zorgt ze voor onze levendige en actieve sociale media. Ook jij kunt altijd bij haar terecht.

Ondertussen verzorgt Annefleur ook inspiratiebijeenkomsten op scholen. De verbinding tussen theorie en praktijk is zo makkelijk gelegd als je vanuit eigen ervaring spreekt.

Robert

Robert van Woudenberg (1975) ontdekte in 2010 het montessorionderwijs. Samen met zijn team bouwde bij aan een eigentijdse montessorischool. En hoe. 13 Jaar later bestaat de school uit twee stevige locaties en slaat hij zijn vleugels uit. Wat in Apeldoorn kan, kan in de rest van Nederland ook. Dat is zijn overtuiging. Robert gaat vriendelijk en duidelijk aan de slag als interimmer. Hij geniet ervan om mensen in beweging te brengen en aan te sluiten bij de energie die er al is. Tegelijkertijd schuwt hij de moeilijke gesprekken niet.

Robert zette waarderend leidinggeven op de kaart, alle scholen van het bestuur werken volgens dit principe. Robert is altijd op zoek naar de kwaliteiten en talenten van jou. Zodat jij geniet van je werk. Zodat je samen met je collega’s kunt bouwen aan een dijk van een montessorischool. Samen met Esther verzorgt hij de studie voor intern begeleiders en directeuren.

Loes

Loes Masselink (1983) ontdekte het montessorionderwijs toen ze een school zocht voor haar zoon. Ondertussen werkt Loes alweer een aantal jaren in de onderbouw en heeft ze de masteropleiding gedragsspecialisme afgerond.

Loes vindt het werken met jonge kinderen een feest. Ze willen van nature ontdekken en leren. Loes zorgt voor een boeiende voorbereide omgeving. Bij de kinderen. Bij jou. Uitzoomen en observeren geeft Loes echt heel veel informatie. Dan weet ze wat ze moet doen. Of moet laten. En ze nodigt iedereen uit hier tijd voor te nemen. Net als voor kosmisch.

Loes verzorgt de montessoristudie voor pedagogisch medewerkers van het Jonge kind en kinderen van de BSO. Samen met jou gaat ze op zoek naar jouw grondhouding als montessorileidster. En de twinkeling in jouw ogen.

Wouter

Wouter den Breeijen (1968) is de partner van Esther. Hij zag bij zijn eigen kinderen hoe mooi montessoriopvoeding kan zijn. Kinderen van verschillende leeftijden in één groep zien samenwerken maakt hem enthousiast. Daarnaast is het werken met de prachtige materialen in eigen tempo en op eigen wijze voor ieder kind erg fijn. Hij vindt het daarom jammer vroeger niet zelf op een montessorischool te hebben gezeten…

Wouter is het financiële hart van AVE.IK. Hij heeft zicht op alle in- en uitkomende geldstromen, maakt facturen en heeft contact met de boekhouder. Daarnaast kan hij goed tellen, de voorraad bijvoorbeeld. Zijn 30 jaar computerervaring komt van pas bij allerhande ICT vragen, van website tot mail-instellingen. Wouter werkt sinds de zomer van 2021 voor AVE.IK.

Henriëtte

Henriëtte Browne-Broeks (1957) is al jarenlang te vinden in het montessorionderwijs. Haar hart ligt in de middenbouw. Tegenwoordig zet ze haar coachende kwaliteiten in om jou te begeleiden. Centraal staat bij haar het motto: ‘Leer mij het zelf te doen’.

Henriëtte ziet vooral kansen en mogelijkheden. In kinderen. In collega’s. In jou. Ze kan niet anders. Henriëtte gunt iedereen een ontdekkingsreis, een uitnodigende wereld waarin zoveel te zien en te beleven valt. Jezelf kunnen ontwikkelen vanuit een gevoel van veiligheid en vertrouwen, hoe geweldig is dat.

Henriëtte is een kei in observeren. Ze kijkt en luistert aandachtig. Door haar warme persoonlijkheid voel je je al snel op je gemak. Ze kijkt niet alleen naar jou, ze kijkt ook naar de voorbereide omgeving. En heeft direct tips om deze persoonlijker te maken.

Narelle

Narelle van Melis van Erp (1992) kwam in aanraking met de visie en werkwijze van Maria Montessori en was verkocht. Direct. Ze wil nooit meer iets anders. Narelle volgde bij ons de studie basis- en vakbekwaam, ging aan het werk in Noord-Brabant en verzorgt nu zelf de studie. Vol passie vertelt zij haar verhaal vanuit eigen ervaring.

Autonomie stimuleren en inspireren, dat is wat haar drijft. Of het nu bij kinderen of bij volwassenen is. Narelle schrijft mee aan de boekenserie Ik wil lezen en neemt scholen mee in de werkwijze van Taal: doen! Ze straalt daarbij net zoals de kinderen uit haar groep. Daarnaast verzorgt Narelle inspiratieochtenden en ouderavonden.