Graag loop ik in het bos. Loofbossen. Naaldbossen. Gemengde bossen. Het maakt me niet zo veel uit. Zonder vooropgezet plan wandel ik over de paden en denk nergens over na. Kom ik thuis, dan blijk ik altijd iets bedacht te hebben. Onbewust heeft iets mijn aandacht getrokken. Zo bijzonder vind ik dat. Vorige week vond ik enkele dennenappels. Geen gewone, nee heel grote. Echte joekels. Natuurlijk nam ik er een aantal mee naar huis. Nu liggen ze al enkele dagen in de vensterbank en ik zie ze veranderen. De schubben gaan open wanneer het droog is en de dennenappel sluit zich wanneer het vochtig is.
Vandaag bereid ik een presentatie voor over een goede les. Je kent het wel: voorkennis activeren, doel benoemen, modelen, interactie stimuleren en feedback geven. Ik puzzel. Vaak zijn deze ingrediënten heel waardevol, soms past het gewoon niet. Hoe vertel ik mijn verhaal? Mijn oog valt op de dennenappel en ineens begrijp ik het. Soms staan de schubben open, soms staan de schubben dicht.
Wanneer ik de kinderen alles laat zien, ze precies laat horen waarom ik het zo doe dan staan de schubben van mijn les open. Ik verberg niets, er valt weinig te ontdekken, ik neem de kinderen aan de hand en wijs ze zelfverzekerd de weg. Ik geef ze vertrouwen. Â Wanneer je het zo doet gaat het je lukken. Deze stappen werken echt heel goed.
Wanneer ik de kinderen inspireer en niet alles vertel staan de schubben van mijn les dicht. Niet alles is direct zichtbaar, er valt iets te ontdekken. Natuurlijk richt ik de aandacht, ben ik een gids voor de kinderen. Ik laat echter genoeg ruimte over voor het doen van eigen ontdekkingen. De essentie ligt niet open en bloot te wezen, wanneer je die echt wilt kennen moet er gewerkt worden.
Zo wijst de dennenappel me de weg. Geeft me wijsheid. Laat me zien dat sommige aanbiedingen heel sturend zijn en andere aanbiedingen een schat verbergen. Beide manieren kunnen. Ik beslis vanuit mijn kennis over de kinderen.
Ik slaak een zucht. Opluchting. Zoals ze vaak ligt het antwoord van mijn puzzels verborgen in het bos.