AVE.IK

inspiratie in educatie

Een verhaal uit de jaren dertig van de vorige eeuw

19 augustus 15

  De vakantie is een mooie tijd om te mijmeren, een mooie tijd voor allerlei ontdekkingen en een mooie tijd voor onverwachte ontmoetingen. Zo fietste ik langs de waterrand mee met mijn zoon die in zijn skiff zat. Hij roeit al een aantal jaren en op deze mooie zomerse dag ging ik eens mee. Ik […]

Lees verder ...

Lef

19 mei 15

Roel van Wielink werkt in de bovenbouw van montessorischool Het Zeggelt in Enschede. In een RekenVeranderTraject zijn we bezig meer te werken met doelen en vanuit leerlijnen. In de lijn van de leerkracht hebben we halfjaarlijkse doelen geformuleerd. Waar vinden we dat een kind bijvoorbeeld halverwege groep 6 zou moeten staan? Zonder de individuele ontwikkeling […]

Lees verder ...

Shining eyes

19 maart 15

Ik herinner me de lichtjes in de ogen nog goed. De 3egroeper die eindelijk de letters tot woorden kon maken. En begreep wat hij las. De bovenbouwer die vol flair op het podium ging staan dansen. De eindeloze staartdeling op het stuk behang van Tom. Je zult het herkennen, wat kunnen we genieten van kinderen. […]

Lees verder ...

Taal, het venster naar de wereld.

19 mei 14

(vrij naar: Jezyk –oknmem na swiat, Montessori congres Polen, 2014) Een Masterclass van Gert Biesta, daar wil ik bij zijn. Waarom eigenlijk? Masterclass klinkt naar piano’s en cello’s. En deze klinken mooi, ik ben er zeker geen master in. Gert Biesta dan? Daar heb ik al van gelezen, over zijn ideeën over onze meetcultuur. En […]

Lees verder ...

De houding van de leidster in een nieuw jasje

18 mei 14

Spreken we nog wel van leidster of zijn we leerkracht? Of pedagogisch medewerker? Op gewoon opvoeder? In alle gevallen is het noodzaak om op een respectvolle manier met kinderen om te gaan. Montessori gaf ons daar een aantal richtlijnen voor, richtlijnen die we tegenwoordig overal tegenkomen: of het nu om de rust of de terughoudendheid […]

Lees verder ...

Durf jij de volgende stap te zetten?

23 maart 14

Het poetsen van je hersenen kan verfrissend zijn. Je leert iets nieuws, krijgt energie en wil dit morgen al graag toepassen in je groep. Als je dan ziet dat het werkt, dat je verwachtingen uitkomen word je nog blijer. Je geniet als jouw kinderen leren. Zicht hebben op het leren van kinderen wordt steeds belangrijker. […]

Lees verder ...